Friday | 29 March 2024 | 18 Ramadhan 1445

Fatwa Answer

Question ID: 13 Category: Knowledge
Difference between Sharia and Fiqh

Assalamualaikum Warahmatullah

My understanding is that the Sharia Law is not the same as Fiqh and that Sharia Law is contained in a numerous books of fatawah. My question is where can I find the fatawah in English?

JazakAllah Khair
 

الجواب و باللہ التوفیق

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh

As per the arabic dictionary, Shariah means straight path or the path that leads towards water. In literary terms Shariah is comprised of both deen and the commandments (collectively) which Allah Subhanahu Wa Ta'ala has revealed for His servants. From this perspective, Shariah encompasses all the affairs pertaining to beliefs, worship, business dealings, politics, etiquettes and social dealings, in which religious guidance has been provided for the human beings regarding beliefs and masa'il (rulings about different issues). As per the arabic dictionary, fiqh means understanding and realization. At the beginning all the masa'il of Shariah were considered as fiqh whether they pertained to beliefs, worship, business dealings or etiquettes. As Allah Subhanahu Wa Ta'ala says in the Holy Quran:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ(التوبہ:۱۲۲)

Translation: It is not (necessary) for all the believers to go forth. So, why should it not be that a group from every section of them goes forth, so that they may acquire perfect understanding of the Faith, and so that they may warn their people when they return to them, so that they may take due care (of the rules of Shari‘ah ).

 

Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam has said:

من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين(صحیح بخاری:کتاب العلم:۷۱)

Translation: When Allah Subhanahu Wa Ta'ala wants good for someone He provides them with the true understanding of deen.

 

This is the same reason that one of the books related to aqa'id from imam Abu Hanifa Rahmatullah Aleh is named as "al-Fiqh al-Akbar". However with the passage of time, certain areas of deen have evolved in form of divisions. Therefore the commandments related to:

  1. Beliefs have been termed as "Ilm ul-Kalam"
  2. Etiquettes have been termed as "Tasawwuf Wa Ehsan"
  3. Actions of an individual have been termed as "Fiqh"

 

That's why fuqaha (Islamic jurists) have described fiqh as:

العلم بالأحكام الشرعية العملية المكتسب من أدلتها التفصيلية(قواعد الفقہ:۱/۴۱۴)

Translation: Understanding the commandments of Shariah (pertaining to individuals' actions ) in grave detail with proofs is known as Fiqh.

 

Therefore, fiqh can be understood as the system of deductions and drawing conclusions in light of Quran, Hadith and absolute Ijma and Qiyas. In other words, Fiqh is primarily related to the discussion on deen related to actions rather than the details of beliefs. From this perspective Shariah is a general concept whereas Fiqh is relevant to specific issues of Shariah. In this era however, Shariah and Fiqh are considered almost one and the same i.e. the commandments of Shariah. There is an indication of this concept in the Holy Quran:

لکل جعلنا منکم شرعہ ومنہاجا(المائدہ:۴۸)

Translation: For each of you We have made a law and a method.

 

It is obvious that the commandments pertaining to beliefs and etiquettes for previous ummats were similar however the specific masa'il and issues pertaining to actions of individuals kept on evolving accordingly. This is a proof that the word "شرعہ" in this ayat means the commandments pertaining to actions. From this perspective the current definition of Fiqh and Shariah are in great proximity of each other and have greater similarity, due to this Shariah is applicable on the commandments pertaining to the Fiqh as well.

 

As far as the books regarding fatawah and masa'il are concerned, you can visit the following websites for both Urdu and English books:

 

https://islamicbookslibrary.wordpress.com/

https://besturdubooks.wordpress.com
https://nmusba.wordpress.com/

 

فالشريعة في لغة العرب هي: الطريقة المستقيمة، ومورد الماء الذي يقصد للشرب يسمى: شرعة، وشرع لهم كذا أي: سن لهم كذا.

وأما في الاصطلاح فالمقصود بالشريعة: ما شرع الله لعباده من الدين، وبين لهم من الأحكام المختلفة. وسميت شريعة لاستقامتها وشبهها بمورد الماء، لأن بها حياة النفوس والعقول، كما أن في مورد الماء حياة الأبدان.فالشريعة إذن تشمل العقائد والعبادات والمعاملات والسياسات والعادات، وغير ذلك من مجالات الحياة، فما من جانب من جوانب الحياة إلاَّ وقد بين الله لنا فيه ما يحل ويحرم، إما تفصيلاً بذكره والتنصيص عليه، وإما بإرجاعه إلى القواعد الكلية التي عليها مبنى الشريعة.

وأما الفقه: فمعناه عند العلماء: معرفة الأحكام الشرعية العملية من أدلتها التفصيلية.فالفقيه مهمته استخراج الأحكام الشرعية العملية من أدلة الشريعة (القرآن والسنة)، أو المصادر التي شهدت لها الشريعة بالصحة والاعتبار (كالإجماع والقياس الصحيح).فالفقه يختص بالبحث عن الأحكام العملية، ولا يبحث عن الأمور العقدية، فهو جزء من الشرعية، والشريعة أعم منه.وعليه، فنقول: من فرق بين الشريعة والفقه بهذا الاعتبار، فتفريقه تفريق صحيح.

وأما من أراد من التفريق أن يقول بأن الشريعة هي: ما ينظم علاقة العبد بالله، وهي منزلة من عند الله. والفقه هو: استنباط الفقهاء، فلهم أن يستنبطوا من الأحكام، ويُعملوا عقولهم دون التقيد بنصوص الشريعة والمصادر التي اعتمدتها، فهذه دعوى العلمانيين الذين يريدون زحزحة الدين عن مجالات الحياة المختلفة، وحصره في جانب العقائد والعبادات.ثم يتولى الناس التشريع لأنفسهم، فيشرعون ما شاءوا، وهذا كفر بالله تعالى مخرج من ملة الإسلام۔ (فتاویٰ الشبکۃ الاسلامیہ:3/3115)

فقط واللہ اعلم بالصواب

Question ID: 13 Category: Knowledge
شریعت اور فقہ کے درمیان فرق

 

 السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ

میرے علم کے مطابق شریعت کا قانون اور فقہ دو مختلف چیزیں ہیں اور شریعت کا قانون فتاوی کی حالت میں بیش بہا کتابوں میں موجود ہے۔ میرا سوال یہ ہے کہ میں یہ فتاویٰ انگریزی زبان میں کہاں سے اور کن کتابوں میں سے حاصل کر سکتا ہوں؟

جزاک اللہ خیرا

 

 

الجواب و باللہ التوفیق

السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ

شریعت لغت عرب میں سیدھے راستےاور پانی کی طرف جانے کے راستہ کو کہتے ہیں، اور اصطلاح میں شریعت دین اور احکام دونوں کا نام ہے جو اللہ نے اپنےبندوں کے لئے نازل کیا ہے۔اس اعتبار سے شریعت عقائد،عبادات،معاملات،سیاست اخلاق ومعاشرت،اور زندگی کے ان تمام امور کو حاوی ہے،جس میں بندوں کے لئے عقائد و مسائل کا بیان ہو۔اور فقہ کے لغوی معنیٰ آتے ہیں،جاننے اور سمجھنے کے،ابتداء میں شریعت کے تمام ہی مسائل کو فقہ کہاجاتا تھا،چاہے وہ عقائدہوں یا عبادات،معاملات ہوں یا اخلاقیات، جیساکہ ارشاد ربانی ہے:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ(التوبہ:۱۲۲)

اور مسلمانوں کو یہ  نہ چاہیئے کہ سب کے سب نکل کھڑے ہوں سو ایسا کیوں نہ کیا جائے کہ ان کی ہر بڑی جماعت میں سے ایک چھوٹی جماعت  جایا کرے تاکہ (یہ) باقی ماندہ لوگ دین کی سمجھ بوجھ حاصل کرتے رہیں اور تاکہ یہ لوگ اپنی  قوم کو جب کہ وہ ان کے پاس واپس آویں ڈراویں تاکہ وہ ان سے دین کی باتیں سن کر برے کاموں (سے) احتیاط رکھیں۔

اور نبی علیہ السلام کا ارشاد ہے:

من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين(صحیح بخاری:کتاب العلم:۷۱)

اللہ تعالیٰ جس کے حق میں خیر چاہتے ہیں اسے دین کا تفقہ عطافرماتے ہیں۔

اور اسی وجہ سے امام ابو حنیفہ ؒ کی جانب منسوب  عقائد سے متعلق  ایک کتاب کا نام بھی الفقہ الاکبر ہے، لیکن مرور زمانہ کے ساتھ ساتھ دین کے ان شعبوں نے مختلف فنون کی حیثیت اختیار کرلی،چنانچہ عقائدسے متعلق احکام کو علمِ کلام،اخلاقیات سے متعلق احکام کو تصوف و احسان،اوراعمال  سے متعلق احکام کو فقہ کہاجانے لگا،اور فقہاء نے اسی اعتبار سے اس کی تعریف کی ہے:

العلم بالأحكام الشرعية العملية المكتسب من أدلتها التفصيلية(قواعد الفقہ:۱/۴۱۴)

کہ   احکام شرعیہ عملیہ کو شرعی تفصیلی دلائل سے جاننے کا نام فقہ ہے۔،اس اعتبار سے فقہ قرآن و حدیث  اجماع اور قیاس صحیح سےاستخراج و استنباط کا نام ہے، گویافقہ احکام عملیہ کی بحث کے ساتھ خاص ہے،جس میں عقائد سے بحث نہیں کی جاتی،اس اعتبار سے  شریعت عام ہے اور فقہ خاص اس کا ایک جزء ہے۔ لیکن موجودہ دور میں شریعت اور فقہ کا اطلاق قریب قریب ایک ہی معنیٰ میں یعنی احکام شرعیہ کے لئے کیا جاتا ہے۔جیساکہ کلامِ الٰہی  میں اس کی جانب بھی اشارہ موجود ہے:

لکل جعلنا منکم شرعہ ومنہاجا(الماءئدہ:۴۸)

ہر ایک کے لئے ہم نے خاص شریعت اور خاص طریقت تجویز کی تھی۔ اور ظاہر ہے کہ امتوں کے اعتقادی اور اخلاقی احکام تو یکساں تھے،البتہ فروعی اور عملی مسائل میں نسخ اور تبدیلی ہوئی ہے،اس سے معلوم ہوتا ہے کہ اس آیت  میں شرعۃ سے عملی احکام مراد ہیں،  اس اعتبار سے ،موجودہ فقہی تعریف اور شریعت میں قرب اور یکسانیت نظر آتی ہے۔اور آج کل شریعت کا اطلاق انہی فقہی احکام پر بھی کیاجاتا ہے۔ رہی بات فتاویٰ سے متعلق انگلش کتب کی تو ان ویب سائٹس پر  پی ڈی ایف شکل میں مسائل وغیرہ سے متعلق کتب دستیاب ہیں،یہاں سے ان کو حاصل کرسکتے ہیں:

https://islamicbookslibrary.wordpress.com

https://besturdubooks.wordpress.com

https://nmusba.wordpress.com

فالشريعة في لغة العرب هي: الطريقة المستقيمة، ومورد الماء الذي يقصد للشرب يسمى: شرعة، وشرع لهم كذا أي: سن لهم كذا.

وأما في الاصطلاح فالمقصود بالشريعة: ما شرع الله لعباده من الدين، وبين لهم من الأحكام المختلفة. وسميت شريعة لاستقامتها وشبهها بمورد الماء، لأن بها حياة النفوس والعقول، كما أن في مورد الماء حياة الأبدان.فالشريعة إذن تشمل العقائد والعبادات والمعاملات والسياسات والعادات، وغير ذلك من مجالات الحياة، فما من جانب من جوانب الحياة إلاَّ وقد بين الله لنا فيه ما يحل ويحرم، إما تفصيلاً بذكره والتنصيص عليه، وإما بإرجاعه إلى القواعد الكلية التي عليها مبنى الشريعة.

وأما الفقه: فمعناه عند العلماء: معرفة الأحكام الشرعية العملية من أدلتها التفصيلية.فالفقيه مهمته استخراج الأحكام الشرعية العملية من أدلة الشريعة (القرآن والسنة)، أو المصادر التي شهدت لها الشريعة بالصحة والاعتبار (كالإجماع والقياس الصحيح).فالفقه يختص بالبحث عن الأحكام العملية، ولا يبحث عن الأمور العقدية، فهو جزء من الشرعية، والشريعة أعم منه.وعليه، فنقول: من فرق بين الشريعة والفقه بهذا الاعتبار، فتفريقه تفريق صحيح.

وأما من أراد من التفريق أن يقول بأن الشريعة هي: ما ينظم علاقة العبد بالله، وهي منزلة من عند الله. والفقه هو: استنباط الفقهاء، فلهم أن يستنبطوا من الأحكام، ويُعملوا عقولهم دون التقيد بنصوص الشريعة والمصادر التي اعتمدتها، فهذه دعوى العلمانيين الذين يريدون زحزحة الدين عن مجالات الحياة المختلفة، وحصره في جانب العقائد والعبادات.ثم يتولى الناس التشريع لأنفسهم، فيشرعون ما شاءوا، وهذا كفر بالله تعالى مخرج من ملة الإسلام۔

(فتاویٰ الشبکۃ الاسلامیہ:3/3115)

فقط واللہ اعلم بالصواب