Friday | 19 April 2024 | 10 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1129 Category: Dealings and Transactions
Is Bitcoin Halal

is bitcoin or krypto currency halal?? . My husband is thinking to buy some shares at bitcoin . I am not sure if it is halal or not before buy any . Please give us brief description about bitcoin of being halal or not so i can referr anyone in future too . As there are so many videos online shows that bitcoin is neither hala or haram.  I heard from some people that its haram but they have no reference of proving that .. It would be very greatful if that can be explain with valid reference under the light of hadith and Quran.  

الجواب وباللہ التوفیق

Bitcoin or any digital currency is an imaginary currency  having no characteristics of a real currency.

Regarding this issue, Dar-ul-Uloom, Deoband and Jamea Uloom Islamiah, Binori Town, Karachi have issued their Fatwa which is stated below in a revised manner:

Nowadays, its buying and selling is done through the internet with its specific applications. Since Bitcoin has got no saleable property, it becomes devoid of the legal shariah sale requirements. It is actually an illusionary business based on deception and also carries a resemblance of interest and gambling.  Therefore, dealings in Bitcoin or any other digital currency through the internet is not allowed under shariah law. It is also not allowed to invest in this business.

مستفاد  : از  دار الافتاء دارالعلوم دیوبند،فتویٰ نمبر :۱۵۵۰۶۸و ۱۵۵۲۷۵۔ ۲اکتوبر ۲۰۱۷ء ۔ وجامعہ علوم اسلامیہ بنوری ٹاؤن کراچی رجب المرجب،۱۴۳۸ھ

قال اللہ تعالی:وأحل اللہ البیع وحرم الربا الآیة (البقرة: ۲۷۵)،یٰأیھا الذین آمنوا إنما الخمر والمیسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشیطن فاجتنبوہ لعلکم تفلحون(المائدة، ۹۰

وقال اللہ تعالی :ولا تعاونوا علی الإثم والعدوان (سورة المائدة، رقم الآیة: ۲

وقال رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم:إن اللہ حرم علی أمتي الخمر والمیسر(المسند للإمام أحمد،۲: ۳۵۱، رقم الحدیث: ۶۵۱۱،

وَلَا تَأْکُلُوْا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ) أي بالحرام، یعني بالربا، والقمار، والغصب والسرقة (معالم التنزیل ۲: ۵۰)

، لأن القمار من القمر الذي یزداد تارةً وینقص أخریٰ۔ وسمی القمار قمارًا؛ لأن کل واحد من المقامرین ممن یجوز أن یذہب مالہ إلی صاحبہ، ویجوز أن یستفید مال صاحبہ، وہو حرام بالنص(رد المحتار، کتاب الحظر والإباحة،باب الاستبراء، فصل في البیع، ۹: ۵۷۷، ط: مکتبة زکریا دیوبند)۔

فقط واللہ اعلم بالصواب