Saturday | 20 April 2024 | 11 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1281 Category: Marriage and Divorce
iddah

ASSALM O ALAIKUM Mufti Sahab 

I have a question about my sister iddah ,Her husband has passed away last month 12/19/20 due to covod-19.She almost 60years old and living in the rent a appartment with her one son who studing and working part time.She working also from 2pm to 11pm shift. Her 2 grown son living in pakistan.her source of incom now her son who working part time and herself.My question to Mufti Sahab How long Iddah for her and what islam say about work she can work while she doing her iddah because iddah take long time to complete but company she work for may not to allow to take that long off from the work may she loose her job.Please guide us what islam say about this situation.I'm her brother  and  unemployed since covid-19 start.But I offer my help  monthly groceries but not  all the help.I wait your answer Jazakallah Khair.

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

(1) In this case, your sister’s 'iddah” will be four months and ten days. Since your sister’s husband's death did not happen on a single lunar date, so each month of “Iddah” period will be counted as 30 days. Accordingly, your sister’s “Iddah” will complete on the one hundred and thirtieth (130th) day from the death of her husband.

(2) Due to financial constraints when there is no other source of income, and the day-to-day expenses of the house depend on it, employment during “iddah” can be allowed. It will be better if she can come home from the job early in the evening.

عن عمر بن الخطاب وزید بن ثابت رضي اللّٰہ عنہما قالا: في المتوفی عنہا زوجہا، وبہا فاقۃ شدیدۃ، فلم یرخصا لہا أن تخرج من بیتہا إلا في بیاض نہارہا، وتصیب من طعامہم، ثم ترجع إلی بیتہا فتبیت فیہ۔ (شرح معاني الآثار للطحاوي، کتاب الطلاق ، ۴۴۸۳

 عن یحییٰ بن سعید أنہ بلغہ أن السائب بن خباب توفی، وأن امرأتہ جاء ت إلی عبد اللّٰہ بن عمر،

فذکرت لہ وفاۃ زوجہا، وذکرت لہ حرثًا لہم بقناۃ، وسألتہ ہل یصلح لہا أن تبیت فیہ؟ فنہاہا عن ذٰلک، فکانت تخرج من المدینۃ سحرًا، فتصبح في حرثہم، فتظل فیہ یومہا، ثم تدخل المدینۃ إذا أمست، فتبیت في بیتہا۔ (الموطأ للإمام مالک، کتاب الطلاق، ۸۸)

معتدۃ الموت تخرج یوماً وبعض اللیل لتکسب لأجل قیام المعیشۃ؛ لأنہ لا نفقۃ لہا حتی لو کان عند ما کفایتہا صارت کالمطلقۃ۔ وفي الخانیۃ: والمتوفیٰ عنہا زوجہا تخرج بالنہار لحاجتہا إلی نفقتہا ولا تبیت إلا في بیت زوجہا۔ (البحر الرائق ۱؍۱۵۳-۱۵۴، الہدایۃ ۱؍۴۲۸، الفتاویٰ الہندیۃ ۱؍۵۳۴)

ومعتدۃ موت تخرج في الجدیدین وتبیت أکثر اللیل في منزلہا؛ لأن نفقتہا علیہا، فتحتاج للخروج حتی لو کان عندہا کفایتہا صارت کالمطلقۃ، فلا یحل لہا الخروج۔ (شامي ۵؍۲۲۴ زکریا)

ومعتدۃ الموت تخرج الیوم وبعض اللیل؛ لأن نفقتہا علیہا، فتحتاج إلی الخروج للتکسب وأمر المعاش بالنہار وبعض اللیل۔ (تبیین الحقائق ۳؍۲۷۱)

إذا اتفق عدۃ الطلاق والموت في غرۃ الشہر اعتبرت الشہور بالأہلۃ وإن نقصت عن العدد، … وأنت الفرقۃ في بعض الشہر اختلفوا فیہ۔ قال أبوحنیفۃ: یعتبر بالأیام فتعتد من الطلاق وأخواتہ تسعین یومًا، ومن الوفاۃ مائۃ وثلاثین یومًا۔ (بدائع الصنائع / بیان مقادیر العدۃ ۳؍۳۰۹ )

فقط واللہ اعلم بالصواب