Tuesday | 19 March 2024 | 8 Ramadhan 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1445 Category: Dealings and Transactions
Job in Insurance company

Assalam Alaikum

I am seeking guideline in the light of Shariah. I have two questions:

1- Is it okay to do job with insurance company?

2- If working directly with insurance company is not okay then I have another question, is it okay to work with the company that provides data to the medical insurance companies? This company does not directly involve in medical insurance, it does data analysis for medical insurance companies

Thank  you and Jazak Allah al Khair

Regards

Waleed

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

1. Employment in an insurance company is not permissible.

2. It is not permissible to work in a company where job is related to insurance, interest, gambling etc.

It is therefore obvious, that analysis of data from medical insurance companies also involves interest and gambling issues, so it is not justified.

قال اللّٰہ تعالی:وأحل اللہ البیع وحرم الربا الآیة (البقرة: ۲۷۵

یٰأیھا الذین آمنوا إنما الخمر والمیسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشیطن فاجتنبوہ لعلکم تفلحون( المائدة، ۹۰) 

وقال رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم:إن اللہ حرم علی أمتي الخمر والمیسر(المسند للإمام أحمد،۲: ۳۵۱، رقم الحدیث: ۶۵۱۱) 

عن جابر بن عبد اللّٰہ رضي اللّٰہ عنہما قال: لعن رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم آکل الربوا وموٴکلہ وکاتبہ وشاہدیہ، وقال: ہم سواء (الصحیح لمسلم، ۲: ۷۲، ط: المکتبة الأشرفیة دیوبند)، 

قال القرطبي فی المفھم:وفي معنی المعطي: المعین علیہ، وکاتبہ: الذي یکتب وثیقتہ، وشاھداہ: من یتحمل الشھادة بعقدہ وإن لم یوٴدھا، وفي معناہ: من حضر فأقرہ اھ۔(۴/۵۰۰) 

ودخول الکاتب والشاھد لإعانتھما علی ھذہ المعصیة (ط)، والمراد بالکاتب کاتب الوثیقة وبالشاھد المتحمل وإن لم یوٴد، وفي معناھما من حضر فأقرہ، (إکمال الإکمال۴:۲۸۱) 

فیہ تصریح بتحریم کتابة المتبایعین المترابیین والشھادة علیھما وبتحریم الإعانة علی الباطل کنایة اھ، ﴿وَلَا تَأْکُلُوْا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ﴾ أي بالحرام، یعني بالربا، والقمار، والغصب والسرقة(معالم التنزیل ۲: ۵۰) 

 لأن القمار من القمر الذي یزداد تارةً وینقص أخریٰ۔ وسمی القمار قمارًا؛ لأن کل واحد من المقامرین ممن یجوز أن یذہب مالہ إلی صاحبہ، ویجوز أن یستفید مال صاحبہ، وہو حرام بالنص(رد المحتار، کتاب الحظر والإباحة،باب الاستبراء، فصل في البیع، ۹: ۵۷۷) 

وقال اللہ تعالی :ولا تعاونوا علی الإثم والعدوان (سورة المائدة، رقم الآیة: ۲)

فقط واللہ اعلم بالصواب