Friday | 19 April 2024 | 10 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1512 Category: Permissible and Impermissible
Herbal Extracts alcohol

 Assalamu alaikum, are herb extracts allowed to consume; specifically garlic extract as a ingredient which is included in a product with oils e.g. (olive / castor / canola oil) for cooking. Extracts of herb or food substances usually consists of the raw material being preserved in an alcohol or water solvent. Would it be allowed to use a product containing garlic extract if the solvent used was alcohol and what if the solvent isn't known? What would be the Hanafi or Maliki ruling. JazakAllah khair. 

A fatwa relating to this: https://seekersguidance.org/answers/shafii-fiqh/are-medicinal-herbal-extracts-with-alcohol-permissible-in-the-shafii-school/

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

1. It is permissible according to shari'ah rules to use herbal distillates, as long as it does not develop intexication and is not harmful.

2. If alcohol is added to preserve distillates of herbs, then if alcohol is made from grapes and dates, its use is not permissible at all. But if alcohol is made from ingredients other than the grapes and dates, then there is scope for its use in such distillates. In spite of that, it is better to be careful. 

(قولہ بہ یفتیٰ) أی بقول محمد وھو قول الأئمۃ الثلاثۃ لقولہ علیہ الصلوٰۃ والسلام ’’کل سکر حرام‘‘رواہ مسلم وقولہ علیہ الصلوٰۃ والسلام ’’ماأسکر کثیرہ فقلیلہ حرام‘‘ رواہ أحمد وابن ماجۃ والدار قطنی وصححہ (قولہ غیرہ) کصاحب الملتقی والمواھب والکفایۃ والنھایۃ والمعراج وشرح المجمع وشرح درر البحار والقہستانی والعینی حیث قالوا: الفتویٰ فی زماننا بقول محمد لغلبۃ الفساد وعلل بعضہم بقولہ: لأن الفساق یجتمعون علیٰ ھٰذہ الأشربۃ ویقصدون اللھو والسکر بشربھا۔ أقول : الظاھر أن مرادھم التحریم مطلقاً وسد الباب بالکلیۃ وإلا فالحرمۃ عند قصد اللھو لیست محل الخلاف بل متفق علیھا کما مر ویأتی یعنی لماکان الغالب فی ھٰذہ الأزمنۃ قصد اللھو لاالتقوّی علی الطاعۃ منعوا من ذالک أصلاً ،تأمل‘‘۔  (ردالمحتار علی الدرالمختار ، کتاب الأشربۃ، ۶/۴۵۵

،ط:سعید)

وإن معظم الکحول التي تستعمل الیوم في الأدویۃ والعطور وغیرہا لا تتخذ من العنب، والتمر، إنما تتخذ من الحبوب، أوالقشور أو البترول وغیرہ، کما ذکرنا في باب بیع الخمر من کتاب البیوع، وحینئذ ہناک فسحۃ في الأخذ بقول أبي حنیفۃ رحمہ اللّٰہ عند عموم البلوی۔ (تکملۃ فتح الملہم ۳؍۶۰۸)

فقط واللہ اعلم واتم