Saturday | 30 May 2020 | 7 Shawaal 1441
Gold NisabSilver NisabMahr Fatimi
$4861.97$351.42$878.55

Fatwa Answer

Question ID: 163 Category: Permissible and Impermissible
Eating Non Zabihah Chicken

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu

I am under extreme mental pressure and anguish due to the issue that there are no verses in the Quran about non-Zabeehah chicken which clearly instructs us to refrain from eating it.Since chicken is a halal animal, there are many people in the country where I live (majority of them from Arab descent) who call non-Zabeehah chicken as halal and eat it. If you can provide me guidance in this regard I would be really thankful to you.

Walaikumassalam Warahmatullahi Wabarakatuhu

الجواب وباللہ التوفیق

The actions of an arab is not a hujjat (proof) for us neither it is required to follow these actions. It is the utmost level of jahalat (ignorance) and nothing but detachment from the deen. The statement you mentioned regarding nonexistence of this concept in Quran, actually has been mentioned explicitly in Quran, please review the following verse of Quran:

حرمت علیکم المیتۃ والدم ولحم الخنزیر وما احل لغیراللہ بہ والمنخنقۃ والموقوذۃ والمتردیۃ والنطیحۃ وما اکل السبع الاماذکیتم ( المائدہ:۳)

In this verse, Allah Subhanahu Wa Ta‘ala has explicitly instructed that the condition of considering an animal as halal is to perform zabeehah. That is, the one you have performed zibah on is halal for you, and the one which you did not perform zibah on (although you had the ability to) it is considered mayta (carrion) and haram. Instead, the Quran has an even stricter stance i.e. not only the zibah should be performed on the animal, but it is mandatory that the name of Allah Subhanahu Wa Ta‘ala should be pronounced on it.

If the name of Allah Subhanahu Wa Ta‘ala should has not been pronounced on it, it is impermissible to eat it. This is the same reason why the messenger of Allah has forbade us from consuming meat slaughtered by the nonbelievers. However, fish and grasshoppers are considered as exceptions from this rule and there is gunjaish (provision of permissibility) to eat them without performing zibah, since the messenger of Allah has given permission to do so in a hadith. Following are additional proofs which can be reviewed:

وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ(الانعام:۱۲۱)

عن ابن عباس قال :فكلوا مما ذكر اسم الله عليه } { ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه

(سنن ابی داؤد:کتاب الذبائح،۲۸۱۷)

( الميتة ) هي كل حيوان ذهبت حياته بدون ذبح شرعي . ( إلى قوله ) وتتمتها { والدم ولحم الخنزير وما أهل لغير الله به والمنخنقة والموقوذة والمتردية والنطيحة وما أكل السبع إلا ما ذكيتم وما ذبح على النصب وأن تستقسموا بالأزلام ذلكم فسق اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم واخشون اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا فمن اضطر في مخمصة غير متجانف لإثم فإن الله غفور رحيم... } .  

( أهل لغير الله . . ) ذكر عند ذبحه اسم غير الله تعالى من الإهلال وهو رفع الصوت .

( وما أكل السبع ) ما أكل منه حيوان مفترس له ناب يعدو به على الناس أو الدواب .

( إلا ما ذكيتم ) إلا ما أدركتموه مما سبق ذكره وفيه حياة مستقرة فذبحتموه ذبحا شرعيا(صحیح بخاری:۵/۲۰۸۳)

عن الحسن بن محمد الحنفیۃ قال: کتب رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ تعالیٰ علیہ وسلم إلی مجوس ہجر یعرض علیہم الإسلام، فمن أسلم قُبل منہ، ومن أبی ضُربت علیہم الجزیۃ علی أن لا تؤکل لہم ذبیحۃ، ولا تنکح لہم امرأۃ۔

(السنن الکبریٰ للبیہقي، الضحایا / باب ما جاء في ذبیحۃ المجوس ۱۴؍۲۲۱ رقم: ۱۹۷۰۸، مصنف بن أبي شیبۃ ۱۷؍۳۰۷)

" أحلت لنا ميتتان ودمان: فأما الميتتان فالحوت. . . . " أخرجه أحمد (2 / 97 - ط الميمنية) ،

والبيهقي (10 / 7 - ط دائرة المعارف العثمانية) وصحح الدارقطني وقفه كما في التلخيص (1 / 26 - شركة الطباعة الفنية)

فقط واللہ اعلم بالصواب

Question ID: 163 Category: Permissible and Impermissible
غیر ذبیحہ مرغی کھانے کا حکم

 

السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ

میں ایک شدید ذہنی پریشانی میں مبتلا ہوں ، غیر ذبیحہ مرغیوں کے تعلق سے چونکہ قرآن کریم میں کوئی ایسی آیت نہیں ہے جس میں اس چیز کا کھلا اعلان کیا گیا ہو ،کہ ہمیں غیر ذبیحہ نہیں کھانا ہے ، یہاں بہت سارے ایسے مسلمان ہے خاص کر عرب ممالک سے جو غیر ذبیحہ چکن کو حلال کہہ کر چونکہ وہ ایک حلال جانور ہے یہ کہہ کر کھالیتے ہیں ، اس سلسلہ میں اگر میری رہنمائی حوالہ جات   سے کردیں تو بڑی مہربانی ہوگی ۔

 

 

 

 

الجواب وباللہ التوفیق

عرب کا عمل نہ ہمارے لئے حجت ہے،اور نہ وہ قابلِ تقلید واتباع ہے،یہ انتہائی درجہ کی جہالت اور دین سے دوری کی بات ہے، قرآن کے بارے میں جس حکم کے نہ ہونے کا آپ نے ذکر کیا ہے،وہ صریح الفاظ میں موجود ہے،آیتِ مبارکہ ملاحظہ فرمائیں:

حرمت علیکم المیتۃ والدم ولحم الخنزیر وما احل لغیراللہ بہ والمنخنقۃ والموقوذۃ والمتردیۃ والنطیحۃ وما اکل السبع الاماذکیتم ( المائدہ:۳)

اس آیت میں اللہ تعالیٰ نے صراحت کے ساتھ جانور کے حلال ہونے کے لئے ذبیحہ ہی کو شرط قرار دیاہے، کہ جس کو تم نے ذبح کیا وہ حلال ہے،ور جس کو تم نے (ذبح پر قدرت کے باوجود)ذبح نہیں کیا وہ مردہ ہے،حرام ہے،بلکہ ذبح کے بارے میں قرآن مجید میں اور شدید حکم ہے کہ صرف ذبح کرنا کافی نہیں ہے بلکہ اس پر اللہ کا نام لینا بھی ضروری ہے اگر اس پر اللہ کا نام بھی نہ لیاجائے تو اس کے کھانے کی اجازت نہیں ہے،اور اسی وجہ سے غیر مسلموں کے ذبیحہ کو بھی اللہ کے نبی نے ناجائز قرار دیا ہے۔البتہ مچھلی اور ٹڈی اس سے مستثنیٰ ہیں، ان دونوں جانوروں کو ذبح کے بغیر کھانے کی گنجائش ہے،کیونکہ حدیث میں اللہ کے نبی نے اس کی اجازت دی ہے۔

مزید دلائل ذیل میں ملاحظہ فرمائیں:

وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ(الانعام:۱۲۱)

عن ابن عباس قال :فكلوا مما ذكر اسم الله عليه } { ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه

(سنن ابی داؤد:کتاب الذبائح،۲۸۱۷)

( الميتة ) هي كل حيوان ذهبت حياته بدون ذبح شرعي . ( إلى قوله ) وتتمتها { والدم ولحم الخنزير وما أهل لغير الله به والمنخنقة والموقوذة والمتردية والنطيحة وما أكل السبع إلا ما ذكيتم وما ذبح على النصب وأن تستقسموا بالأزلام ذلكم فسق اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم واخشون اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا فمن اضطر في مخمصة غير متجانف لإثم فإن الله غفور رحيم... } .  

( أهل لغير الله . . ) ذكر عند ذبحه اسم غير الله تعالى من الإهلال وهو رفع الصوت .

( وما أكل السبع ) ما أكل منه حيوان مفترس له ناب يعدو به على الناس أو الدواب .

( إلا ما ذكيتم ) إلا ما أدركتموه مما سبق ذكره وفيه حياة مستقرة فذبحتموه ذبحا شرعيا(صحیح بخاری:۵/۲۰۸۳)

عن الحسن بن محمد الحنفیۃ قال: کتب رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ تعالیٰ علیہ وسلم إلی مجوس ہجر یعرض علیہم الإسلام، فمن أسلم قُبل منہ، ومن أبی ضُربت علیہم الجزیۃ علی أن لا تؤکل لہم ذبیحۃ، ولا تنکح لہم امرأۃ۔

(السنن الکبریٰ للبیہقي، الضحایا / باب ما جاء في ذبیحۃ المجوس ۱۴؍۲۲۱ رقم: ۱۹۷۰۸، مصنف بن أبي شیبۃ ۱۷؍۳۰۷)

" أحلت لنا ميتتان ودمان: فأما الميتتان فالحوت. . . . " أخرجه أحمد (2 / 97 - ط الميمنية) ،

والبيهقي (10 / 7 - ط دائرة المعارف العثمانية) وصحح الدارقطني وقفه كما في التلخيص (1 / 26 - شركة الطباعة الفنية)

فقط واللہ اعلم بالصواب