Thursday | 01 December 2022 | 6 Jamadiul-Awal 1444
Gold NisabSilver NisabMahr Fatimi
$4974.47$436.87$1092.16

Fatwa Answer

Question ID: 1646 Category: Marriage and Divorce
Khula and Mehar Rulings in Islam

 Assalam o Alaikum,
My name is Imran, currently residing in CA, United States. Purpose of this email is to seek help regarding Mehar in case of Khula. 
I watched different YouTube videos and also searched on google but everyone is explaining it in different ways. I am very confused and seek your help.
My question is, what are the Islamic rulings of Mahar in case of Khula where there are no children and both spouses are earning almost the same amount of money and both are independent. In that case, if a husband demands full Mehar, is wife obligated to return the entire Mahar.
Please advise

Jzakumullah kher

Waslam 

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب و باللہ التوفیق

In case of khula, if the abuse is from the husband, then it is not permissible for the husband to demand the dower he had given to his wife. But if there is abuse by the wife, then the husband can demand as much as he has given her as dower and not more than that amount. After the couple have mutually agreed to specific demands, the wife is then obliged to  pay that amount and get khula from her husband. 

ثم الأصل في الخلع أن النشوز إذا کان من الزوج فلا یحل لہ أن یأخذ منہا شیئًا بإزاء الطلاق لقولہ تعالیٰ: (وَاِنْ اَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَکَانَ زَوْجٍ) إلی أن قال: (فَلاَ تَأْخُذُوْا مِنْہُ شَیْئًا) (النساء: ۲۰

وإن کان النشوز من قبلہا فلہ أن یأخذ منہا بالخلع مقدار ما ساق إلیہا من الصداق، لقولہ تعالیٰ: {فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْہِمَا فِیْمَا افْتَدَتْ بِہٖ)(البقرۃ 229

ولو أراد أن یأخذ منہا زیادۃ علی ما ساق إلیہا فذٰلک مکروہ في روایۃ الطلاق۔ (المبسوط للسرخسي / باب الخلع ۳؍۱۵۱ دار الفکر بیروت)

عن إبراہیم قال: إذا جاء الأمر من قبلہا حل لہ ما أخذ منہا (المصنف لعبد الرزاق، کتاب الطلاق / باب ما یحل من الفداء ۶؍۴۹۸ رقم: ۱۱۸۲۵

وکرہ تحریمًا أخذ شيء ویلحق بہ الإبراء عما لہا علیہ إن نشز، وإن نشزت لا ولو منہ نشوز أیضاً ولو بأکثر ممّا أعطاہا علی الأوجہ۔ فتح۔ وصحَّح الشمنِّي کراہۃ الزیادۃ، وتعبیر الملتقیٰ لا بأس بہٖ یفید أنہا تنزیہیۃ وبہ یحصل التوفیق۔ (درمختار)

والحق أن الأخذ إذا کان النشوز منہ حرام قطعاً لقولہ تعالیٰ: {فَلاَ تَأْخُذُوْا مِنْہُ شَیْئًا} … وفیہ: نعم یکون أخذ الزیادۃ خلاف الأولیٰ، والمنع محمول علی الأولیٰ۔ ومشی علیہ في البحر أیضاً۔ (الدر المختار مع الرد المحتار / باب الخلع ۳؍۴۴۵-۴۴۶

فقط واللہ اعلم  واتم