Tuesday | 23 April 2024 | 14 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 554 Category: Dealings and Transactions
Dealing in stock exchanges

 Assalamualaikum,

My question is that buying share of company which is NOT dealing with haram like finance companies, entertinement companies alcohol etc. and selling the same shares after a week or a few moths is permissible or not in islam.

 

الجواب وباللہ التوفیق

Investment in the stock market is permissible. But there are some conditions for it:

  1. The company one is to buy stocks of its original business must be Halal.
  2. Some assets (fixed assets) of this company should have come into existence. It should not be in the form of cash only.
  3. If the company deals in interest then one should raise objection against it.
  4. At the time of the distribution of the profit one must give the portion of profit derived from interest-based deposit in Sadaqah without the intention of getting reward for it.
  5. The purpose of buying and selling of the shares should not only be balancing the mutual difference in which there is no possession rather its purpose is to become partner in that company and get its annual profit.

(فتاویٰ عثمانی :۳ / ۱۷۷،۱۹۲ وفتاوٰی دار العلوم)

واللہ اعلم بالصواب

Question ID: 554 Category: Dealings and Transactions
حصص کی خریدوفروخت

السلام علیکم!

کیا ایسی کمپنی کے حصص خریدنا اور ایک ہفتے یا کچھ مہینوں کے بعد انہیں بیچنا جائز ہے جو حرام میں ملوث نہیں (یعنی وہ سود اور شراب وغیرہ کا کام نہیں کرتیں۔

الجواب وباللہ التوفیق

اسٹارک مارکیٹ میں سرمایہ کاری جائز ہے ۔لیکن اس کے لئے چند شرطیں ہیں ۔

(۱)جس کمپنی کا شیئرز خریدنا ہے اس کا اصل کاروبار حلال ہو۔(۲) اس کمپنی کے کچھ اثاثے (فکسڈ ایسٹس) وجود میں آچکے ہوں، رقم صرف نقد کی شکل میں نہ ہو۔(۳) اگر کمپنی سودی لین دین کرتی ہے تو اس کے خلاف آواز اٹھائی جائے۔(۴) تقسیم منافع کے وقت، نفع کا جتنا حصہ سودی ڈپوزٹ سے حاصل ہوا ہو، اس کو بلانیت ثواب صدقہ کردے۔(۵) شیئرز کی خرید و فروخت کا مقصد محض آپس کا ڈفرنس برابر کرنا نہ ہو جس میں قبضہ بھی نہیں ہوتا بلکہ مقصد اس کمپنی کا حصہ دار بننا اور اس کا سالانہ منافع حاصل کرنا ہو۔ (فتاویٰ عثمانی :۳ / ۱۷۷،۱۹۲ وفتاوٰی دار العلوم)

واللہ اعلم بالصواب