Monday | 29 April 2024 | 20 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1640 Category: Permissible and Impermissible
Is it permissible to take photos and videos

assalamualikum . I have a doubt that can we take photos and videos. And second thing can we take screenshots during videocall actually recently my cousin sister's wedding was there so the marriage was in Chicago. But we were in Hyderabad bride's mom was too in Hyderabad at the time of marriage the session was live and my taya (means bride's mama) was on video call so the bride's mom was taking screenshots of marriage ceremony guest,bride,bride's grand mother.so i would like to ask you my two doubts

Is taking photos or videos is haram 
                                 &

       2.is it permissible to take screenshots of humans during videocall 

kindly plz clear my these 2 doubts as soon as possible 

jazakallah hu Khaira

بسم اللہ الرحمن الرحیم

:الجواب وباللہ التوفیق

Both making videography and taking screenshots through it are not permissible in Islam.Carrying this out on specific events, is highly disgusting and an act of disrespect.Both men and women of different families look at each other while being strangers, which is extreme indecency, an inappropriate act and fornication of the eyes.For which there is no scope in Sharia at all.It is necessary to delete those still and moving images, repent and avoid it in future.  

عن عبد اللّٰہ رضي اللّٰہ عنہ قال: سمعت النبي صلی اللّٰہ علیہ وسلم یقول: إن أشد الناس عذابًا عند اللّٰہ المصورون۔ (صحیح البخاري ۲؍۸۸۵)

والعینان تزنیان وزناہما النظر۔ (مسند أحمد بن حنبل ۲؍۳۴۲)

أما التلفزیون والفدیو، فلا شکّ في حرمۃ استعمالہا بالنظر إلی ما یشتملان علیہ من المنکرات الکثیرۃ، من الخلاعۃ والمجون، والکشف عن النساء المتبرجات أو العاریات، وما إلی ذٰلک من أسباب الفسوق۔ (تکملۃ فتح الملہم ۴؍۱۶۴ مکتبۃ دار العلوم کراتشي)في الحدیث:

قال النووي رحمہ اللّٰہ تعالیٰ: قال أصحابنا وغیرہم من العلماء: تصویر صورۃ الحیوان حرام شدید التحریم، وہو من الکبائر؛ لأنہ متوعد علیہ بہٰذا الوعید الشدید المذکور في الأحادیث، وسواء ما کان في ثوب أو بساط أو درہم أو دینار أو فلیس أو إناء أو حائط أو غیرہا۔ (شرح النووي علی مسلم، کتاب اللباس / باب تحریم تصویر صورۃ الحیوان ۱؍۱۹۹)

فقط واللہ اعلم واتم