Thursday | 02 May 2024 | 23 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1745 Category: Marriage and Divorce
Khalwat e sahiha or faasida

Assalamualaikum if a husband and wife dont live together yet but they met at
a movie hall after their nikah kissed each other and even kissed
eachother on eachother’s private parts like breast, they did not do sex, the cinema hall was not entirely
empty but the row in which they were seated was empty but there were certain
people inside the cinema hall ,will this be khalwat e sahiha or faasida,
please help it’s very important since the husband gave her one talaq and they want to
remarryبسم اللہ الرحمٰن الرحیم

بسم اللہ الرحمٰن الرحیم

:الجواب وباللہ التوفیق

  1. For khulwat-e- sahiha to be valid, it is necessary that the husband and wife should be in such a place where there is no one else besides the two of them (in a state of seclusion). Obviously, the condition of seclusion is not possible while there are people in the cinema hall, so in the above-mentioned case their togetherness can’t be called khulwat-e- sahiha.
  2. If the husband divorced his wife without having been together in a real private and secluded place, then an irrevocable divorce has taken place, and in this case, “Iddah” will not be required on the wife. Now, if they want to get married again, they must go through a new marriage contract “Nikah” with new witnesses and new dowery to the wife. Despite a new marriage contract, the husband will have only two talaqs under his ownership, and two divorces will make the wife permanently divorced. The only way to remarry her former husband is through “Halalah”, where the ex-wife marries another man, consummates the marriage, and gets divorced again to be able to remarry her former husband. But if the husband has enjoyed khulwat-e- sahiha apart from the cinema hall meeting, but has given divorce before intercourse, even in that case, divorce will happen to the woman. However, it is obligatory on the woman to spend the “Iddah” period. In this case the husband can remarry her during or after the “Iddah” period. 

عن الحسن قال: قال عمر بن الخطاب: إذا أغلق بابا و أرخی سترا فقد وجب لہا الصداق و علیہا العدۃ، ولہا المیراث۔ (سنن الدار قطنی، النکاح، دار الکتب العلمیۃ بیروت ۳/۲۱۲ رقم: ۳۷۷۹)

’’واختار فی الذخیرۃ  انہ مانع وھو الظاہر ‘‘ بحر ’’ووجھۃ ان امکان النظر مانع بلا توقف علی الدخول ‘‘(مطلب فی احکام الخلوط:۴؍۱۸۶)

"( والخلوة ) مبتدأ خبره قوله الآتي: كالوطء ( بلا مانع حسي ) كمرض لأحدهما يمنع الوطء ( وطبعي ) كوجود ثالث عاقل، ذكره ابن الكمال وجعله في الأسرار من الحسي، وعليه فليس للطبعي مثال مستقل ( وشرعي ) كإحرام لفرض أو نفل."(شامی: کتاب النکاح،باب المہر،مطلب فی حط المہر والبراءمنہ،ج:3،ص:1)

ھی استد امۃ الملک القائم مادامت فی العدۃ وتصح .... بکل ما یوجب حرمۃ المصاھرۃ کمس الخ (فتاویٰ شامی درمختار،باب الرجعۃ،۵؍۲۱)

فتاوی شامی میں ہے

"(وَإِنْ فَرَّقَ) بِوَصْفٍ أَوْ خَبَرٍ أَوْ جُمَلٍ بِعَطْفٍ أَوْ غَيْرِهِ (بَانَتْ بِالْأُولَى) لَا إلَى عِدَّةٍ (وَ) لِذَا (لَمْ تَقَعْ الثَّانِيَةُ)"(3/286، با ب طلاق غیر المدخول بھا، ط؛ سعید)

:فتاویٰ ہندیہ میں ہے

إذا طلق الرجل امرأته ثلاثا قبل الدخول بها وقعن عليها فإن ‌فرق ‌الطلاق بانت بالأولى ولم تقع الثانية والثالثة وذلك مثل أن يقول أنت طالق طالق طالق۔"(کتاب الطلاق،الفصل الرابع فی الطلاق قبل الدخول:۱/۳۷۳)

:فتاویٰ ہندیہ میں ہے

إذا كان ‌الطلاق ‌بائنا دون الثلاث فله أن يتزوجها في العدة وبعد انقضائها۔"

(کتاب الطلاق، الباب السادس فی الرجعۃ،فصل فیما تحل بہ المطلقۃ: ۱/۴۷۲)

والحاصل أنہ إذا خلا بہا خلوۃ صحیحۃ ثم طلقہا طلقۃ واحدۃ فلا شبہۃ في وقوعہا، فإذا طلقہا في العدۃ طلقۃ أخری فمقتضی کونہا مطلقۃ قبل الدخول أن لا تقع علیہا الثانیۃ لکن مما اختلفت الأحکام في الخلوۃ … فقلنا بوقوع الثانیۃ احتیاطا لوجودہا في العدۃ …۔ (شامي، کتاب النکاح / باب المہر، مطلب في أحکام الخلوۃ ۴؍۲۵۶)